חוזרים לשורשים: האם התקרחות עוברת בתורשה ואיך אפשר לעצור את זה?

אבא או סבא שלכם מקריחים? צר לנו לבשר, אבל גם אתם עלולים לסבול מהתופעה.
החדשות הטובות הן שיש פתרונות שיעזרו לעצור את הנשירה, וממש עוד רגע תבינו על מה אנחנו מדברים.

נשירת שיער והתקרחות תורשתית?


אתה חזק מול הגנטיקה!

לרכישה Online >

טיפול יומי נגד התקרחות ונשירת שיער
על רקע תורשתי בגילאי 18-65

מכיל חומר פעיל 5% Minoxidil
יש לעיין בעלון לצרכן לפני השימוש

המקצוע שבו אנחנו בוחרים לעסוק, האנשים שאיתם אנחנו בוחרים לבלות והמזון שאנחנו אוכלים הם רק כמה דוגמאות לכך שיש דברים בחיים שלנו שאנחנו יכולים לשלוט עליהם במידה כזו או אחרת. לעומת זאת, כולנו מגיעים לעולם עם "חבילה" מסוימת, תכונות גנטיות שאנו יורשים  ואותן אי אפשר לשנות. האפשרות להתקרחות היא אחת מהן.

פרופ' אבנר שמר, רופא עור בכיר בשיב"א תל השומר, מסביר שאת ה"מתנה" הזאת אנחנו יכולים לקבל בתורשה מהאבא, אבל גם מהאמא שלנו. לכן, אם אחד מהם סובל משיער דליל או מהתקרחות, קיימת אפשרות שגם אנחנו נאלץ להתמודד עם הבעיה בשלב כזה או אחר בחיים. אגב, בניגוד לסברה הרווחת, פרופ' שמר מציין שגם נשים מושפעות מהגנים שעוברים במשפחה, ולכן גם הן עלולות לסבול מהתקרחות, אם כי לרוב היא תתבטא בצורה שונה.

הכירו את האות M

אצל מרבית הגברים ההתקרחות התורשתית מתחילה בנשירה קלה וממשיכה במה שמכונה "מפרצים" (התדלדלות השיער בקו המצח והרקות). מבנה השיער מזכיר את האות M ובהמשך תיווצר קרחת קטנה באזור הפדחת (החלק העליון של הקרקפת), שלבסוף "תתאחד" עם נסיגת קו המצח.

אצל הנשים, לעומת זאת, ברוב המקרים לא מדובר בהתקרחות מוחלטת של האזור, אלא בנשירת שיער מפוזרת שניכרת בכל חלקי הראש. מצב זה מביא לירידה בצפיפות השיער, בכיסוי ובנפח. הנה ההסבר המדעי: "ההורמון שאחראי לתופעת ההתקרחות התורשתית (androgenetic alopecia) אצל גברים נקרא דיהידרוטסטוסטרון (DHT), והוא חומר המדכא גדילת שיער.  Dihydrotestosterone הוא הורמון שנוצר מטסטוסטרון על ידי האנזים 5 – אלפא רדוקטאז, ולכן האנזים הוא הגורם לסוג זה של קרחת. הכמות של האנזים ההופך את הטסטוסטרון ל-DHT נקבעת באופן גנטי.

אגב, למקרה שתהיתם – הגנטיקה היא לא הגורם היחיד להתקרחות. פרופ' שמר מציין סיבות נוספות שיכולות לגרום לתופעה: שינויים הורמונליים, מחלות שונות לרבות מחלות עור שונות, מחסור ברכיבים תזונתיים (כמו למשל ברזל, ויטמין B12, חומצה פולית ועוד), וכן נטילת תרופות מסוימות, ביניהן תרופות כימותרפיות.

אז מה הפתרון?

אם הגעתם למסקנה שאתם מקריחים בגלל סיבות תורשתיות, אנחנו שמחים לבשר שיש מה לעשות בעניין. פרופ' שמר מציין שטיפול תרופתי מקומי, כגון מינוקסי, המכיל את החומר הפעיל מינוקסידיל נותן פתרון יעיל לבעיה. מינוקסי הוא תכשיר בצורת תמיסה המיועד לשימוש יומי על הקרקפת שמטרתו טיפול בנשירת השיער ובהתקרחות מהסוג התורשתי. תהליך צמיחת השיער, כמו תהליך ההתקרחות ונשירת השיער הוא תהליך ממושך, ולפיכך יש להשתמש בתכשיר לפחות חודשיים על מנת להעריך את צמיחת השיער מחדש. כמו כן, הפרופ' מציין כי ישנן תרופות שיכולות לסייע בהאטת הנשירה, הניתנות במרשם רופא בלבד. בקיצור – טוב לדעת ושווה לבדוק.

נשירת שיער והתקרחות תורשתית?


אתה חזק מול הגנטיקה!

לרכישה Online >

טיפול יומי נגד התקרחות ונשירת שיער
על רקע תורשתי בגילאי 18-65

מכיל חומר פעיל 5% Minoxidil
יש לעיין בעלון לצרכן לפני השימוש

*התוכן בכתבה זו אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

מינוקסי 5 לגברים מכיל חומר פעיל 5% Minoxidil. יש לעיין בעלון לצרכן לפני השימוש.
מינוקסי 2 לנשים מכיל חומר פעיל 2% Minoxidil. יש לעיין בעלון לצרכן לפני השימוש.

בלוג שיער